Ιρανικές «μέδουσες» προκάλεσαν την κατάρριψη Αμερικανού πιλότου
Τα όσα είδε πριν εκτιναχθεί από το F-15, τον περασμένο Απρίλιο στο Ιράν, αποκάλυψε ο Αμερικανός πιλότος, που διασώθηκε από ειδικές δυνάμεις των ΗΠΑ.
Όπως αναφέρει το CNN, επικαλούμενο υψηλόβαθμες πηγές, ο πιλότος του μαχητικού αεροσκάφους δήλωσε κατά τη διάρκεια της επίσημης ενημέρωσης ότι είδε δεκάδες Ιρανικά drones να κινούνται ως ενιαίο σύνολο, σχηματίζοντας μία διάταξη «μέδουσας», κάνοντας λόγο για ένα πραγματικά «εξωπραγματικό» θέαμα.
Η «μέδουσα» που κρύβει μια πολυσύνθετη τεχνολογία
Μάλιστα, αναλυτές που έχουν γνώση του θέματος εκτιμούν ότι οι αναφορές του πιλότου παραπέμπουν στην τεχνολογία «one-to-many meshed networking», η οποία καθιστά δυνατή την ταυτόχρονη λειτουργία διαφορετικών drones, τα οποία δρουν ως ένα πομποί, δέκτες και αναμεταδότες, δημιουργώντας ένα ιπτάμενο δίκτυο.
Σε αυτήν την περίπτωση, εάν ένα drone καταρριφθεί, παρουσιάσει βλάβη ή βρεθεί εκτός εμβέλειας, το δίκτυο αναδρομολογεί αυτόματα τα δεδομένα μέσω των υπόλοιπων drones χωρίς να διακοπεί η επικοινωνία, χωρίς να απαιτείται επίγεια υποδομή, κάτι εξαιρετικά κρίσιμο σε εμπόλεμες ζώνες, απομακρυσμένες περιοχές ή ζώνες φυσικών καταστροφών.
Μέχρι στιγμής, χώρες όπως η Ρωσία, η Κίνα, η Ουκρανία, η ΗΠΑ, αλλά και η Γερμανία έχουν εσωματώσει την «one-to-many meshed networking», σε στρατιωτικές και ερευνητικές εφαρμογές, αλλά και σε επίπεδο πολιτικής προστασίας. Σύμφωνα με στρατιωτικές αναλύσεις του Militarnyi, από τα τέλη του 2025 και εντός του 2026, έχει παρατηρηθεί μαζική χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας σε ρωσικά και ουκρανικά επιθετικά και αναγνωριστικά drones, όπως τα μοντέλα Geran και Gerbera, με στόχο τον αυτόματο συντονισμό διαδρομών και την ανίχνευση συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου ή αεράμυνας.
Παράλληλα, αμερικανικές εταιρείες αμυντικής τεχνολογίας, όπως η Rajant και η Mobilicom, αναπτύσσουν συστήματα με τεχνολογία «one-to-many meshed networking» για τις ένοπλες δυνάμεις, προκειμένου να καταστεί εφικτό σε σμήνη drones, επίγεια ρομπότ και στρατιώτες να είναι συνδεδεμένοι σε ένα ενιαίο, θωρακισμένο δίκτυο, ανθεκτικό σε παρεμβολές. Η δε Γερμανία ανακοίνωσε προ ημερών την ανάπτυξη ενός ad-hoc «mesh» δικτύου χαμηλής ενέργειας, για πολιτικές εφαρμογές, όπως η χαρτογράφηση περιοχών, ο έλεγχος υπεράκτιων αιολικών πάρκων και η αναζήτηση επιζώντων μετά από φυσικές καταστροφές, χωρίς να εξαρτώνται από δίκτυα κινητής τηλεφωνίας.